FORUM - LEGEA 112
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.

Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei. Prima hotarare pilot a CEDO in cauzele privind imobilele nationalizate

In jos

Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei. Prima hotarare pilot a CEDO in cauzele privind imobilele nationalizate Empty Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei. Prima hotarare pilot a CEDO in cauzele privind imobilele nationalizate

Mesaj  Admin Mier Oct 13, 2010 8:30 pm



CEDO a pronunțat hotărârea-pilot împotriva României pentru tărăganarea restituirii proprietăților. Statul român va trebui să plătească și o va face din buzunarul tuturor românilor

CEDO a pronunțat hotărârea-pilot împotriva României pentru că nu a oferit despăgubiri foștilor proprietari păgubiți de regimul communist. Odată pronunțată hotărârea, statul român este obligat să remedieze legislația și să plătească foștilor proprietari acele despăgubiri obținute în instanțele naționale și la CEDO. Statul român a avut o perioadă de grație, în care mai putea să ia unele măsuri, dacă ne gândim că procedura hotărârii-pilot a fost declanșată în februarie 2010. În loc să încerce să facă ceva în acest sens, Guvernul a venit, în iunie 2010, cu o OUG prin care suspenda pentru doi ani plata despăgubirilor. Principala consecință pentru proprietari, a acestei hotărâri este că toate dosarele de retituire vor fi blocate, în situația în care procesul de restuire în România este și așa cel mai întârziat din Europa Centrală și de Est. Pentru bugetul statului român și pentru toți cetățenii care suportă aceste despgubiri, paguba este de 22 de miliarde de euro. După 20 de ani, în care restituirea nu a fost rezolvată, din erorile perpetuate de diversele guvernări postcomuniste, se pune întrebarea legitimă, în ce măsură actualii cetățeni ai României ar trebui să plătească, odată, pentru erorile statului comunist, și a doua oară, pentru cele ale statului postcomunist.


Pronunțarea de către CEDO a primei hotărâri-pilot împotriva României, coroborată cu recentele măsuri ale Guvernului în materie de despăgubire, vor duce la un haos, pentru care actualul Guvern a recunoscut că nu are soluții. Motivul pentru care CEDO a pronunțat această hotărâre a fost locul fruntaș pe care-l ocupă România în UE, la încălcarea dreptului de proprietate și la ineficiența procesului de despăgubire pentru proprietățile naționalizate. Consecințele pronunțării acestei hotărâri sunt dezastruoase pentru România, dat fiind faptul că CEDO a obligat România ca în termen de 18 luni, să remedize situația. Remedierea situației în acest caz echivalează cu obligația statului român de a oferi despăgubiri bănești sau de altă natură pentru toate acele cazuri aflate în prezent la CEDO, și care se aseamănă cu cele două spețe asupra cărora s-a pronunțat hotărârea-pilot: cauza Atanasiu si Poenaru impotriva Romaniei și cauza Solon împotriva României. Statul român este obligat de către CEDO, sub rezerva suspendării din Consiliul Europei, să plătească foștilor proprietari peste 15 milioane de euro, reprezentând numai acele cazuri asupra cărora CEDO s-a pronunțat, nu suma tuturor despăgubirilor pe care le are de plătit statul român (22 de miliarde de euro). Avocatul Gheorghe Piperea este de părere că statul român ar trebui să scoată din buzunar 4 miliarde de euro sau să emita obligațiuni scandente la zece ani, în contextul în care „Fondul Proprietatea, ca mecanism de despagubire, este istorie”.

Ce a făcut Guvernul României pentru a preîntâmpina pronunțarea hotărârii-pilot împotriva României
Procedura hotărârii pilot împotriva României a fost declanșată încă din februarie 2010, însă Guvernul României nu a înțeles că trebuie să facă ceva în acest sens. A fost o perioadă de grație, de care Guvernul ar fi trebuit să profite, pentru a modifica legislația defectuasă a reglementării restituirii proprietății la noi. Departe de a remedia haosul legislativ din acest domeniu, departe de a despăgubi proprietarii și a respecta deciziile CEDO, actualul Guvern a venit cu o OUG (OUG 62 din 30 iunie 2010) prin care a suspendat plata despăgubirilor. Ordonanța suspendă, pentru o perioadă de doi ani, despăgubirile pentru acele imobile naționalizate care nu mai pot fi restituite în natură proprietarilor de drept. Consecința implicită a acestei măsuri este aceea că proprietarii prejuduciați de regimul comunist, care nu au mai putut să-și recupereze imobilele în natură, vor fi forțați să renunțe și la despăgubirile bănești la care sunt îndreptățiți și să accepte acțiunile la Fondul Proprietatea (FP). Între timp, FP a fost listat la Bursă și actul său constitutiv a fost modificat iar specialiștii se întreabă dacă acest organism mai poate fi considerat unul de despăgubire sau s-a transformat într-un fond de investiții.
Mai mult, în mai 2010, întrebat care sunt soluțiile pe care România le are în vedere, pentru a împiedica pronunțarea hotărârii-pilot împotriva României, Guvernul promitea o destul de vagă și incertă modificare a Legii 10/2001 (Legea-cadru în materie de restituire a proprietăților confiscate de regimul comunist) și o accelerare a proceselor ce au ca obiect restituirile proprietăților. În locul acestor vagi promisiuni, foștii proprietari nu s-au ales decât cu OUG 62/2010, prin care plata despăgubirilor s-a suspendat pentru doi ani.

Ce înseamnă procedura-pilot
Procedura hotărârilor-pilot este una nouă, utilizată de CEDO în ultimii ani, în scopul de a rezolva grupuri mari de cauze, care au ca obiect același tip de încălcare a Convenției Europene. Scopul procedurii este acela de a constrânge, și mai apoi de a obliga autoritățile unui stat, să remedieze acele greșeli, care au dus la un număr mare de cauze identice pe rolul Curții. Din momentul declanțării procedurii hotărârii-pilot, statul vizat are la dispoziție o perioadă pentru a remedia situația. Dacă nu o remediază, CEDO pronunță așa numita hotărâre-pilot. Din acel moment, toate procesele din acel domeniu, vor fi suspendate, statul condamnat fiind de astă dat obligat să rezolve situația.
Prima procedură pilot a fost utilizată de CEDO împotriva Polonei, în 2004, însă cauza a fost finalizată cu succes în 2008. Polonia a rezolvat situația, ca urmare a faptului că, în susținerile sale în fața CEDO, a prezentat o declarație în care și-a asumat anumite obligații concrete, obligații pe care de altfel le-a și respectat. Proceduri pilot sunt în derulare și cu privire la alte state care au aderat la Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale: Rusia și Republica Moldova.

Cum de s-a ajuns la declanșarea hotărârii-pilot?
Cauza principală și primordială care a dus la situația actuală este legislația haotică și defectuoasă pe care guvernanții români au produs-o din 1990 până în prezent, în materie de restituire a imobilelor naționalizate. Prima lege, L. nr. 112/1995, a fost una care a neîndreptățit proprietarii în favoarea chiriașilor și aplicarea ei a produs efecte pe care CEDO avea să le condamne mai târziu (începând cu 1998-1999). Cea de-a doua lege, L 10/2001 nu a făcut decât să persiste și să amplifice greșelile Legii 112/1995, ducând la imposibilitatea restituirii imobilelor în natură.
Cele mai multe imobile nemaiputând fi restiuite în natură, ca urmare a vânzării lor către chiriași și a tărăgănării procesului de restiuire, s-a ajuns la necesitatea despăgubirilor acelor proprietari care nu mai puteau primi proprietățile (terenuri sau case) în natură. Compensarea în echiavelnt urma să se facă, fie prin despăgubiri bănești, fie prin altă modalitate. Pentru ca bugetul de stat să nu fie împovărat cu astfel de datorii, în 2005, s-a creat FP (Legea 247/2005), ca soluție pentru despăgubirea, în acțiuni, a foștilor proprietari deposedați de regimul comunist. Numai că FP a devenit funcțională abia în septembrie 2010, prin listarea acțiunilor ei la Bursă. În tot acest timp (2005-2010) în care FP nu a fost funcțională, s-au produs însă o serie de mutații, potrivit cărora potențialii beneficiari ai despăgubirilor nu mai sunt proprietari de drept, ci acei speculatori care au cumpărat acțiuni de la proprietarii de drept la subpreț.
De asemenea, în perioada în care FP nu a funcționat, CEDO a atras în mai multe rânduri atenția și a pronunțat decizii prin care a obligat statul român să ofere despăgubiri. Din cele 15 milioane de euro, pe care statul român trebuie să le plătească, ca urmare a condamnărilor CEDO, nu s-au platit nici măcar 5%. În contextul în care suma necesară pentru plata totală a despăgubirilor (despăgubiri obținute în instanțele românești plus cele obținute la CEDO), ar totaliza 21 miliarde de euro, eficientizarea FP încă de la crearea sa, în 2005, ar fi putut despovăra statul de o asemenea sumă.

sursa: www.spunesitu.ro
Admin
Admin

Mesaje : 48
Data de înscriere : 28/07/2009
Varsta : 97
Localizare : Bucuresti

http://www.avocatura.cabanova.ro

Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum